Закон о акцизама
Објављено у Сл. гласник РС, бр. 22/2001
- Објављено
- На снази од
- Примењује се од
- На дан
Преамбула
НАПОМЕНА ИЗДАВАЧА: Влада Републике Србије овлашћена је да објављује усклађене динарске износе акциза утврђене законом. Усклађени износи акциза објављени су у „Службеном гласнику РС“, бр. 3 од 22. јануара 2010, 4 од 28. јануара 2011, 6 од 27. јануара 2012, 8 од 3. фебруара 2012 - исправка, 8 од 25. јануара 2013, 4 од 17. јануара 2014, 4 од 17. јануара 2014, 4 од 16. јануара 2015, 5 од 20. јануара 2015, 5 од 25. јануара 2016, 5 од 25. јануара 2016, 7 од 31. јануара 2017, 18 од 9. марта 2018.(1), 18 од 9. марта 2018.(2) и 4 од 25. јануара 2019, 5 од 22. јануара 2020, 11 од 12. фебруара 2021, 30 од 5. априла 2024, 10 од 31. јануара 2025, 12 од 7. фебруара 2025. и 12 од 6. фебруара 2026.
Одлуком о привременом смањењу износа акциза на деривате нафте из члана 9. став 1. тач. 1), 2) и 3) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 66/26, 69/26, 71/26, 72/26, 73/26, 76/26) због повећања произвођачких цена деривата нафте услед раста цене сирове нафте на светском тржишту, привремено се смањују износи акциза утврђени у складу са Законом о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21, 75/23, 94/24 и 109/25) на оловни бензин, безоловни бензин и гасна уља. Ова одлука примењује се почев од почев од 20. јула 2026. године закључно са 30. августом 2026. године (види тачку 2. Одлуке - 66/2026-3, 69/2026-9, 71/2026-256, 72/2026-8, 73/2026-5 и 76/2026-7).
ОСНОВНЕ ОДРЕДБЕ
Значење појединих израза
„акцизно складиште" је један или више међусобно повезаних затворених или ограђених простора који сачињавају целину, у коме овлашћени држалац акцизног складишта производи, складишти, прима или отпрема производе под режимом одложеног обрачунавања и плаћања акцизе и које мора бити видљиво означено и физички одвојено од других простора;
„цигаретама произведеним у земљи" сматрају се цигарете које производи у Републици Србији лице уписано у Регистар произвођача дуванских производа код Управе за дуван (у даљем тексту: Управа) и које су уписане у Регистар о маркама дуванских производа у корист произвођача дуванских производа, односно већинског власника произвођача дуванских производа;
„продукциони код” је јединствени идентификатор у виду дводимензионалног матричног низа тачака распоређених правоугаоно, који се генерише преко система е-акциза, утискује на појединачна паковања цигарета и на паковања дуванских прерађевина које се при употреби греју али не сагоревају (у даљем тексту: несагоревајући дуван) и користи се за скенирање приликом производње (на производној линији) и на сваком појединачном месту пријема цигарета, односно несагоревајућег дувана, укључујући и место пријема у случају преноса са једног места на друго у оквиру кретања цигарета и несагоревајућег дувана код истог учесника у промету у смислу члана 18а овог закона, осим пријема у малопродајни објекат;
„збирни код” је јединствени идентификатор у виду бар-кôда, који генерише учесник у ланцу дистрибуције цигарета и несагоревајућег дувана у складу са међународним стандардом ГС1, којим се обележавају збирна паковања која садрже појединачна, односно збирна паковања цигарета и несагоревајућег дувана, који садржи информације о продукционим кодовима и збирним кодовима који чине његову агрегацију и користи се за скенирање након упакивања, као и на сваком појединачном месту пријема цигарета, односно несагоревајућег дувана, укључујући и место пријема у случају преноса са једног места на друго у оквиру кретања цигарета и несагоревајућег дувана код истог учесника у промету у смислу члана 18а овог закона, осим пријема у малопродајни објекат;
„учесник у промету” је сваки обвезник пореза на приходе од самосталне делатности у смислу закона којим се уређује порез на доходак грађана и сваки обвезник пореза на добит правних лица у смислу закона којим се уређује порез на добит правних лица који за потребе даљег промета прима и држи производе који се обележавају контролном акцизном маркицом са QR кодом на територији Републике Србије, осим крајњег корисника, односно потрошача;
„корисници система е-акциза” су државни органи и организације, правна лица, обвезници пореза на добит правних лица, односно обвезници пореза на приход од самосталне делатности, који у оквиру својих права, дужности, обавеза или овлашћења у вези са акцизним производима:
„систем е-акциза” је централизовани информациони систем којим управља министарство надлежно за послове финансија, а који преузима податке из других регистара и евиденција који се воде код надлежних органа, као и податке у вези са акцизним производима, обвезницима акцизе и учесницима у промету, омогућава подношење електронских захтева за издавање контролних акцизних маркица, контролних акцизних маркица са QR кодом, продукционих кодова, електронских захтева за издавање и обнављање дозвола за акцизна складишта, управљање пословним процесима и комуникацију између корисника система е-акциза у вези са акцизним производима и који евидентира, чува и обрађује податке у вези са кретањем акцизних производа.
ПРЕДМЕТ ОПОРЕЗИВАЊА
НАСТАНАК ОБАВЕЗЕ АКЦИЗЕ
ОБВЕЗНИК АКЦИЗЕ
Члан 6.
Стављањем у промет акцизних производа из става 2. тачка 5б) овог члана сматра се, у смислу овог члана, производња, увоз, складиштење, транспорт, продаја и друге радње у вези са прометом акцизних производа из члана 2. овог закона, који подлежу опорезивању акцизом, а који испуњавају услове за стављање у промет у складу са законом.
Члан 7.
ОСНОВИЦА АКЦИЗЕ
ИЗНОСИ И СТОПЕ АКЦИЗЕ
Деривати нафте, биогорива и биотечности
| 1) оловни бензин (тарифне ознаке номенклатуре ЦТ: 2710 12 50 00) | 61,24 дин./лит. |
| 2) безоловни бензин (тарифне ознаке номенклатуре ЦТ: 2710 12 41 00, 2710 12 45 00, 2710 12 49 00 и 2710 20 90 11) | 57,60 дин./лит. |
| 3) гасна уља (тарифне ознаке номенклатуре ЦТ: 2710 19 42 00 и 27 10 19 44 00, 2710 19 46 00, 2710 19 47 00, 2710 19 48 00, 2710 20 11 00, 2710 20 16 00 и 2710 20 19 00) | 59,23 дин./лит. |
| 4) керозин (тарифне ознаке номенклатуре цт: 2710 19 21 00 и 2710 19 25 00) | 86,31 дин/кг; |
| 5) течни нафтни гас (тарифне ознаке номенклатуре цт: 2711 12 11 00 до 2711 19 00 00) | 56,23 дин/кг; |
| 6) остале деривате нафте који се добијају од фракција нафте које имају распон дестилације до 380 °C (тарифне ознаке номенклатуре цт: 2710 12 11 00, 2710 12 15 00, 2710 12 21 00, 2710 12 25 00, 2710 12 90 00, 2710 19 11 00, 2710 19 15 00, 2710 19 29 00, 2710 19 31 00, 2710 19 35 00, 2710 19 99 00, 2710 20 90 19 и 2710 20 90 99) | 86,31 дин/кг; |
| 7) биогорива и биотечности (тарифне ознаке номенклатуре цт: 3826 00 10 00 и 3826 00 90 00) | 66,99 дин/лит. |
Купац – крајњи корисник деривата нафте, биогорива и биотечности из става 1. тач. 3) до 7) овог члана, којим се у смислу овог закона сматра правно лице, предузетник, пољопривредно газдинство и физичко лице – носилац породичног пољопривредног газдинства које је уписано у регистар пољопривредних газдинстава у складу са прописом којим се уређује регистар пољопривредних газдинстава, односно физичко лице, кроз купопродајну цену деривата нафте, биогорива и биотечности сноси трошак пуног износа акцизе који је прописан ставом 1. овог члана али остварује право на рефакцију плаћене акцизе у складу са чл. 39а, 39б и 39г овог закона у зависности од намене за које се деривати нафте, биогорива и биотечности користе.
Купцу – крајњем кориснику деривата нафте, биогорива и биотечности из става 1. тач. 3) до 7) овог члана износ до којег се умањује плаћена акциза према намени је:
| 1) за гасна уља из става 1. тачка 3) овог члана која се користе: | |
| (1) као моторно гориво за транспортне сврхе за превоз путника и терета –– од 1. јула 2025. године | 56,25 дин/лит; 37,02 дин./лит. |
| (2) за грејање | 8,89 дин/лит; |
| (3) као енергетска горива у производњи електричне и топлотне енергије | 0 дин/лит; |
| (4) у индустријске сврхе | 0 дин/лит; |
| (5) као моторно гориво за пољопривредне сврхе | 16,41 дин/лит; |
| 2) за керозин из става 1. тачка 4) овог члана који се користи у индустријске сврхе | 0 дин/лит; |
| 3) за течни нафтни гас из става 1. тачка 5) овог члана који се користи: | |
| (1) као моторно гориво за транспортне сврхе за превоз путника и терета –– од 1. јула 2025. године | 37,02 дин/кг; 28,12 дин./кг. |
| (2) за грејање | 7,61 дин/кг; |
| (3) у индустријске сврхе | 0 дин/кг; |
| 4) за остале деривате нафте који се добијају од фракција нафте које имају распон дестилације до 380 °C а који се користе у индустријске сврхе | 0 дин/кг; |
| 5) за биогорива из става 1. тачка 7) овог члана која се користе: | |
| (1) као моторно гориво за транспортне сврхе за превоз путника и терета –– од 1. јула 2025. године | 51,53 дин/лит; 33,49 дин./лит. |
| (2) као моторно гориво за пољопривредне сврхе | 9,37 дин/лит; |
| 6) за биотечности из става 1. тачка 7) овог члана које се користе: | |
| ((1) за грејање | 3,34 дин/лит; |
| (2) као енергетска горива у производњи електричне и топлотне енергије | 0 дин/лит. |
Члан 9а
Члан 9б
Дуванске прерађевине
На дуванске прерађевине (цигарете, цигаре, цигарилосе, дуван за пушење и остале дуванске прерађевине) плаћа се акциза утврђена одредбама чл. 40а, 40б, 40г и 40д овог закона, а на несагоревајући дуван акциза се плаћа у складу са ставом 11. овог члана, осим на дуванске прерађевине које служе за тестирање контроле квалитета производа.
Изузетно, уколико се ради о производима који се у целини или делимично састоје од супстанци које нису дуван, али који у погледу других критеријума одговарају тим производима, у складу са законом којим се уређује производња и промет дувана и дуванских прерађевина, основица за утврђивање минималне акцизе на те производе је минимална акциза на дуван за пушење и остале дуванске прерађевине из става 5. тачка 2) овог члана, а сразмерно садржини дувана у тим производима.
Просечна пондерисана малопродајна цена из става 5. тачка 2) овог члана израчунава се стављањем у однос укупне вредности целокупног дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет по малопродајним ценама, са укупном количином дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет у Републици Србији, у претходној календарској години.
Влада, на предлог министарства надлежног за послове финансија (у даљем тексту: министарство) утврђује једном годишње, и то до 15. фебруара текуће године, износе просечне пондерисане малопродајне цене из става 5. овог члана у претходној календарској години, а износе минималне акцизе утврђује полугодишње, и то до 15. фебруара, односно до 31. јула текуће године.
Предлог износа просечне пондерисане малопродајне цене из става 9. овог члана, утврђује се на основу података о укупној вредности свих цигарета, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет по малопродајним ценама објављеним у „Службеном гласнику Републике Србије” и укупној количини цигарета, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет у Републици Србији, у претходној календарској години.
Етил-алкохол (етанол)
Алкохолна пића
У смислу овог закона, алкохолним пићима из става 1. овог члана сматрају се и нискоалкохолна пића која садрже више од 1,2% вол алкохола, а највише 15% вол алкохола, која се производе од воћних сокова или освежавајућих безалкохолних пића уз додатак рафинисаног етил алкохола или алкохолних пића или биљних екстраката или алкохолних пића добијених путем ферментације (вина, вина од јабуке – цидер, вина од крушке – perry и др.), а квалитет воћних сокова, освежавајућих безалкохолних пића, рафинисаног етил алкохола, алкохолних пића, вина и алкохолних пића добијених путем ферментације мора да буде у складу са прописима којима се регулише њихов квалитет.
Акцизе на алкохолна пића
Акциза на алкохолна пића из члана 12. став 2. овог закона – јака алкохолна пића плаћа се у износу од 57.570,84 динара на основицу коју чини један хектолитар чистог алкохола мерен на температури од 20 °С, а обрачунава се тако што се основица множи бројем који означава запремину алкохола изражену у хектолитрима у готовом производу.
Члан 13.
Кафа
Члан 14а
Течностима за пуњење електронских цигарета, у смислу овог закона, сматрају се производи обухваћени тарифним ознакама номенклатуре ЦТ 3824 99 56 00 и 3824 99 57 00, који приликом коришћења електронске цигарете на предвиђени начин стварају пару за удисање, као и течности за пуњење електронских цигарета садржане у електронској цигарети из тарифне ознаке номенклатуре ЦТ 8543 70 70 00 или у деловима електронске цигарете из тарифне ознаке номенклатуре ЦТ 8543 90 00 00.
Члан 14б
Никотинским врећицама, у смислу овог закона, тарифне ознаке номенклатуре ЦТ 2404 91 90 00 сматрају се производи за једнократну употребу који садрже никотин или једињења никотина и друге састојке, упаковани у врећице или порозне врећице и искључиво су намењени оралној употреби, а који се стављају у промет у складу са нормативима прописаним за тржиште Републике Србије.
Члан 14в
Члан 15.
Члан 16.
Индексација
У случају раста цене сирове нафте на светском тржишту, који негативно утиче на макроекономску стабилност у земљи, Влада може привремено смањити износе акциза из члана 9. став 1. тач. 1), 2) и 3) овог закона утврђене у складу са овим законом за износе за које су повећане цене тих деривата нафте, с тим што то умањење не може бити веће од 20% последњих објављених износа акциза усклађених према ставу 1. овог члана.
У случају пада цене сирове нафте на светском тржишту, износи акциза из члана 9. став 1. тач. 1), 2) и 3) овог закона, утврђени у складу са ставом 2. овог члана увећавају се за износе за које су смањене цене тих деривата нафте, а највише до последњих објављених износа акциза усклађених према ставу 1. овог члана.
Приликом усклађивања динарских износа акциза на деривате нафте из члана 9. став 1. тач. 1), 2) и 3) овог закона са годишњим индексом потрошачких цена, основице за усклађивање су последњи објављени усклађени, односно умањени или увећани износи акциза на поменуте деривате нафте, сагласно ставу 1. односно ст. 2. и 3. овог члана.
Контролне акцизне маркице, односно контролне акцизне маркице са QR кодом
Обвезник акцизе дужан је да при производњи, пре увоза, односно пре стављања у промет цигарета, несагоревајућег дувана, алкохолних пића и кафе намењене за крајњу потрошњу, осим пива, нискоалкохолних пића која садрже мање од 5% вол алкохола и цигарета које се користе за тестирање квалитета производа, сваки од тих производа посебно, обележи контролном акцизном маркицом, односно контролном акцизном маркицом са QR кодом из овог члана од дана када је то прописано овим законом.
Изузетно од става 1. овог члана, цигарете, несагоревајући дуван, кафа намењена за крајњу потрошњу и алкохолна пића која се увозе ради продаје дипломатским и конзуларним представништвима, сходно одредби члана 19. став 1. тачка 2) подтач. (1) и (3) овог закона, не морају бити обележени контролном акцизном маркицом у складу са прописом који уређује обележавање наведених производа контролном акцизном маркицом.
Влада Републике Србије прописаће изглед контролне акцизне маркице, контролне акцизне маркице са QR кодом, продукционог кода, врсту података на маркици, начин и поступак одобравања и издавања маркица, вођења евиденције о одобреним и издатим маркицама и обележавања акцизних производа из става 1. овог члана, као и врсту појединачног паковања кафе за крајњу потрошњу које ће се обележавати контролном акцизном маркицом.
Скенирање контролне акцизне маркице са QR кодом, продукционог кода, односно збирног кода
У случају када паковање садржи више појединачних паковања цигарета и несагоревајућег дувана, као што су бокс, мастеркејс, палета или друге врсте збирних паковања, обвезник акцизе на цигарете и несагоревајући дуван дужан је да свако збирно паковање обележи збирним кодом који представља агрегацију продукционих, односно збирних кодова и који садржи све информације о продукционим кодовима појединачних паковања, односно збирним кодовима који су у том паковању.
Обвезник акцизе прво скенирање збирног кода из става 3. овог члана врши одмах након упакивања појединачних, односно збирних паковања цигарета, односно несагоревајућег дувана, и податке о скенираним кодовима, као и друге податке у вези са акцизним производима, без одлагања доставља на систем е-акциза.
Након првог скенирања из става 4, односно става 5. овог члана, учесници у промету дужни су да без одлагања изврше скенирање продукционог, односно збирног кода на појединачном, односно збирном паковању цигарета, односно несагоревајућег дувана, на сваком појединачном месту пријема тих производа, укључујући и место пријема у случају преноса са једног места на друго у оквиру кретања цигарета и несагоревајућег дувана код истог учесника у промету, осим пријема у малопродајни објекат, као и да податке о скенираним кодовима, као и друге податке у вези са акцизним производима, без одлагања доставе на систем е-акциза.
Изузетно од става 2. овог члана, у случају када инострани произвођач цигарета и несагоревајућег дувана има обавезу у складу са прописима земље произвођача да генерише и утисне инострани продукциони код, увозник цигарета и несагоревајућег дувана дужан је да обезбеди увезивање продукционог кода из члана 1а тачка 10) овог закона са продукционим кодом иностраног произвођача цигарета и несагоревајућег дувана, ради скенирања и достављања података у вези са акцизним производом на систем е-акциза.
Министар надлежан за послове финансија ближе прописује начин и поступак скенирања из ст. 4–6. овог члана, начин и поступак увезивања и слања података из става 7. овог члана, садржину података у вези са акцизним производима, начин достављања тих података на систем е-акциза, као и друге податке у вези са извршењем обавезе из овог члана у циљу праћења кретања цигарета, односно несагоревајућег дувана.
Обавеза коришћења система е-акциза
Корисници система е-акциза дужни су да у циљу несметаног вршења инспекцијског надзора и прикупљања података од значаја за вршење инспекцијског надзора над одређеним субјектом надзора омогуће лицу које врши инспекцијски надзор, увид у податке који се налазе у систему е-акциза, пратећу техничку опрему и уређаје који су у вези са системом е-акциза.
Влада ће прописати услове, начин и поступак за регистрацију корисника система е-акциза, садржину и начин преузимања података из других регистара који се воде код надлежних органа, као и података у вези са акцизним производима, обвезницима акцизе и учесницима у промету, поступак за управљање пословним процесима система е-акциза и размену података и информација између корисника система е-акцизе у вези са акцизним производима, као и за евидентирање, чување и обраду података у вези са кретањем акцизних производа.
ОЛАКШИЦЕ КОД ПЛАЋАЊА АКЦИЗЕ
Ослобођења
које произвођач отпрема, односно увозник смешта, у царинско складиште отворено у складу са царинским прописима, ради продаје у авионима и бродовима, односно ради снабдевања авиона и бродова, који саобраћају на међународним линијама, као и на производе који се отпремају у слободне царинске продавнице отворене на ваздухопловним пристаништима отвореним за међународни саобраћај на којима је организована пасошка и царинска контрола ради продаје путницима у складу са царинским прописима;
Ослобођење из става 1. тачка 1) у делу који се односи на извоз и тачка 4) овог члана остварује се на основу царинских исправа којим се доказује да су производи напустили територију Републике Србије, односно отпремљени ради продаје у авионима и бродовима који саобраћају на међународним линијама или у слободним царинским продавницама отвореним на ваздухопловним пристаништима отвореним за међународни саобраћај на којима је организована пасошка и царинска контрола, односно да је власник отпремио акцизне производе непосредно из царинског складишта под царинским надзором, ради снабдевања авиона и бродова који саобраћају на међународним линијама.
Члан 19а
течни нафтни гас (тарифне ознаке номенклатуре ЦТ: 2711 12 11 00 до 2711 19 00 00) и остале деривате нафте који се добијају од фракција нафте које имају распон дестилације до 380 °C (тарифне ознаке номенклатуре ЦТ: 2710 12 11 00, 2710 12 15 00, 2710 12 21 00, 2710 12 25 00, 2710 12 90 00, 2710 19 11 00, 2710 19 15 00, 2710 19 29 00, 2710 19 31 00, 2710 19 35 00, 2710 19 99 00, 2710 20 90 19 и 2710 20 90 99), који се користе као сировина и енергенти у процесима фракционе дестилације ради даље полимеризације, парног крековања и екстракције бутадиена, као и на производе који се добијају из процеса фракционе дестилације ради даље полимеризације, парног крековања, екстракције бутадиена и производње МТБЕ (Метил Терцијални Бутил Етар);
Умањење обрачунате акцизе
Обвезник има право на умањење обрачунате акцизе у висини износа плаћене акцизе на производе који су набављени од произвођача, односно увозника акцизних производа или их произвођач сам производи, односно увози, а који се као репродукциони материјал употребљавају у производњи производа на које се плаћа акциза, укључујући и на акцизне производе који су сходно члану 19. Закона ослобођени плаћања акцизе, а у чијем процесу производње је употребљен други акцизни производ као репродукциони материјал.
РЕЖИМ ОДЛОЖЕНОГ ОБРАЧУНАВАЊА И ПЛАЋАЊА АКЦИЗЕ
ОБРАЧУН И НАПЛАТА АКЦИЗЕ
Обрачун акцизе
Стављањем у промет акцизних производа сматра се и свако отпремање акцизних производа из царинског складишта за које је, у складу са чланом 19. став 1. тач. 1) и 4) овог закона прописано ослобођење од плаћања акцизе, ако се не отпреме ван територије Републике Србије, осим отпремања акцизних производа од стране произвођача акцизних производа у сопствени производни погон ради оплемењивања, обраде, дораде или прераде у складу са царинским прописима.
Обрачун акцизе при увозу акцизних производа
Члан 21б
Члан 22.
Посебни случајеви обрачунавања акцизе
уколико број (количина) оштећених контролних акцизних маркица, односно контролних акцизних маркица са QR кодом из члана 18. овог закона, код којих није видљива ознака серије и серијски број и потпуно уништених маркица по једном одобреном електронском захтеву из члана 1а) тачка 13) овог закона, буде већи од броја прописаног подзаконским актом из члана 18. став 5. овог закона.
Плаћање акцизе
Подношење пореске пријаве
Члан 25.
Члан 26.
Обвезник акцизе – произвођач акцизних производа дужан је да са стањем на дан 31. децембра календарске године изврши попис затечених залиха акцизних производа у свим складиштима, укључујући и акцизна складишта, посебно по свакој врсти акцизног производа и да пописне листе достави надлежној организационој јединици Пореске управе најкасније 31. јануара наредне године.
Члан 27.
Члан 28.
Место плаћања акцизе
ИСКАЗИВАЊЕ И ЕВИДЕНТИРАЊЕ АКЦИЗЕ И ДОСТАВЉАЊЕ ПОДАТАКА И ДОКУМЕНТАЦИЈЕ
Пријава места обављања делатности
Лице које обавља производњу дуванских прерађевина, укључујући и несагоревајући дуван, течности за пуњење електронских цигарета, никотинских врећица, биљних производа за пушење, односно загревање, производа за водену лулу (ароме за наргилу), деривата нафте, биогорива и биотечности, кафе, алкохолних пића, односно које компримује природни гас, дужно је да пре почетка обављања те делатности пријави надлежној организационој јединици Пореске управе место погона и сличног простора у коме ће обављати производњу тих производа.
Евиденција
Члан 31а
Произвођач, односно увозник цигарета дужан је да при свакој промени износа акцизе на цигарете, укључујући и промену минималне акцизе на цигарете (у даљем тексту: промена акцизе) на дан примене новог износа акцизе, изврши попис затечених залиха цигарета (у паклицама) у свим складиштима, осим у акцизном складишту.
Изузетно од одредаба чл. 3, 21. и 21а овог закона, произвођач, односно увозник цигарета дужан је да након достављања обавештења Управе за дуван о извршеном попису цигарета код трговца на велико, обрачуна акцизу на количину цигарета која одговара разлици количине цигарета које су пописане у складу са ставом 1. овог члана, укључујући и количину цигарета које су пописане на залихама трговца на велико дуванским производима у складу са прописима којима се уређује производња и промет дуванских производа и количине цигарета која представља деведесетодневну просечну продају цигарета трговаца на велико трговини на мало у полугодишту које претходи промени износа акцизе по свакој робној марки цигарета посебно.
Деведесетодневна просечна продаја цигарета из става 3. овог члана обрачунава се тако што се укупна количина цигарета која је продата од стране трговаца на велико трговини на мало, исказана у извештајима који се достављају Управи за дуван сходно пропису који уређује производњу и промет дуванским производима, подели са бројем дана у датом полугодишту, а затим помножи са бројем 90. У случају робних марки цигарета које се налазе у промету краће од 183 дана, деведесетодневна просечна продаја утврђује се стављањем у однос укупне количине цигарета која је продата трговини на мало и броја дана од датума објављивања решења о упису у регистар робних марки у „Службеном гласнику Републике Србије” до краја периода који претходи дану примене новог износа акцизе и тако добијен износ множи се са 90.
Обвезник акцизе плаћа разлику акцизе на количину цигарета утврђену у ставу 3. овог члана, која је плаћена применом износа акцизе из члана 40б овог закона на просечну малопродајну цену цигарета у претходном полугодишту по свакој робној марки цигарета, а које су објављене у „Службеном гласнику Републике Србије” и важећег, новог износа акцизе из члана 40б овог закона која се примењује на основицу коју чини највиша објављена малопродајна цена цигарета у „Службеном гласнику Републике Србије” од дана након промене износа акцизе по свакој робној марки цигарета посебно.
У случају промене минималне акцизе на цигарете, када не долази истовремено и до промене износа, односно стопе акцизе из чл. 40а и 40б овог закона, обавеза плаћања разлике акцизе на количину утврђену у ставу 3. овог члана, односи се искључиво на робне марке цигарета код којих је обрачуната акциза применом важећих износа, односно стопа акцизе из чл. 40а и 40б овог закона, мања од износа новоутврђене минималне акцизе.
Члан 32.
Попис залиха
Члан 34.
Начин обрачунавања и плаћања акцизе, врсту, садржину и начин вођења евиденција, достављања података и подношења пореске пријаве, као и начин и поступак одобравања количина дуванских прерађевина на које се не обрачунава и не плаћа акциза, а које служе за тестирање квалитета производа, прописаће министар .
ЗАСТАРЕЛОСТ
КОНТРОЛА ОБРАЧУНАВАЊА И ПЛАЋАЊА АКЦИЗЕ
ПОВРАЋАЈ И РЕФАКЦИЈА АКЦИЗЕ
Повраћај акцизе
Обвезник акцизе – произвођач акцизних производа има право на повраћај износа плаћене акцизе на производе који су набављени од произвођача, односно увозника акцизних производа или их произвођач сам производи, односно увози, а за које је сагласно члану 20. овог закона извршено умањење акцизе, а употребљени су у производњи акцизних производа на које се не плаћа акциза сагласно члану 19. овог закона.
Члан 38.
Рефакција акцизе
Право на рефакцију плаћене акцизе има купац акцизних производа, које је извезао акцизни производ набављен у земљи од лица из члана 6. став 2. тачка 5а) овог закона које продаје акцизне производе који су стечени у складу са законом и који се воде у пословним књигама тог лица, а који није произвођач, односно увозник тих акцизних производа.
Члан 39а
Купац – крајњи корисник који деривате нафте, биогорива и биотечности из члана 9. став 1. тач. 3), 5) и 7) овог закона, користи за транспортне сврхе, односно за грејање, може остварити рефакцију плаћене акцизе на те деривате нафте, биогорива и биотечности, под условом да те деривате нафте, биогорива и биотечности набавља од увозника, односно произвођача, да је на те деривате нафте, биогорива и биотечности увозник, односно произвођач платио прописани износ акцизе, да је купац – крајњи корисник платио рачун у коме је исказан обрачунати износ акцизе, а када се ови деривати нафте, биогорива и биотечности продају купцу – крајњем кориснику преко овлашћеног дистрибутера тих деривата нафте, биогорива и биотечности, купац – крајњи корисник остварује право на рефакцију плаћене акцизе под условом да поседује фискални рачун, односно рачун и да је платио те деривате нафте, биогорива и биотечности.
Право на рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте и биогорива из члана 9. став 1. тач. 3), 5) и 7) овог закона, који се као моторно гориво користе за транспортне сврхе, остварује лице које обавља делатност превоза путника и терета у складу са прописима којима се уређује друмски превоз путника и терета.
Члан 39б
Купац – крајњи корисник који деривате нафте и биотечности из члана 9. став 1. тач. 3), 4), 5), 6) и 7) овог закона, користи као енергетска горива у производњи електричне и топлотне енергије или када се наведени деривати нафте користе као енергетско гориво или као репродукциони материјал у индустријске сврхе, може остварити рефакцију плаћене акцизе на те деривате нафте и биотечности, под условом да те деривате нафте и биотечности набавља од увозника, односно произвођача, да је на те деривате нафте и биотечности увозник, односно произвођач платио прописани износ акцизе и да је купац – крајњи корисник платио рачун у коме је исказан обрачунати износ акцизе.
Право на рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте и биотечности из члана 9. став 1. тач. 3) и 7) овог закона, који се користе као енергетско гориво у производњи електричне и топлотне енергије, остварује лице које се у складу са прописима којима се уређује област енергетике бави производњом електричне и топлотне енергије.
Члан 39в
Члан 39г
Купац – крајњи корисник који деривате нафте из члана 9. став 1. тач. 3) и 7) овог закона, користи као моторно гориво у пољопривредне сврхе, може остварити рефакцију плаћене акцизе на те деривате нафте и биогорива, под условом да те деривате нафте и биогорива, набавља од увозника, односно произвођача, да је на те деривате нафте и биогорива увозник, односно произвођач платио прописани износ акцизе, да је купац – крајњи корисник платио рачун у коме је исказан обрачунати износ акцизе, а када се ови деривати нафте и биогорива продају купцу – крајњем кориснику преко овлашћеног дистрибутера тих деривата нафте и биогорива, купац – крајњи корисник остварује право на рефакцију плаћене акцизе под условом да поседује фискални рачун, односно рачун и да је платио те деривате нафте и биогорива.
Право на рефакцију плаћене акцизе из става 1. овог члана остварује физичко лице – носилац породичног пољопривредног газдинства, правно лице и предузетник, које је уписано у регистар пољопривредних газдинстава у складу са прописом којим се уређује регистар пољопривредних газдинстава, до количина потребних за обраду до највише 100 ха уписаног обрадивог пољопривредног земљишта које није у државној својини, осим пољопривредног земљишта у државној својини које је узело у закуп на јавном надметању у складу са законом којим се уређује пољопривредно земљиште.
Министар надлежан за послове финансија и министар надлежан за послове пољопривреде споразумно прописују ближе услове, начин и поступак за остваривање права на рефакцију плаћене акцизе на моторно гориво које се користи за пољопривредне сврхе, нормативе количина потребних за обраду уписаног обрадивог пољопривредног земљишта из става 2. овог члана, образац захтева за остваривање права на рефакцију плаћене акцизе на моторно гориво које се користи за пољопривредне сврхе, као и садржину и начин вођења евиденције о лицима којима је одобрена рефакција плаћене акцизе и о износу акцизе за који је извршена рефакција.
Члан 40.
Рефакцију акцизе лице из члана 39. овог закона остварује на основу писменог захтева, уз доказ да је платио рачун произвођача акцизног производа са исказаном акцизом, рачун увозника акцизног производа са исказаном акцизом која је плаћена при увозу, односно јединствену царинску исправу којом се доказује да је акциза плаћена при увозу, као и доказ да су производи извезени.
ОБРАЧУНАВАЊЕ И ПЛАЋАЊЕ АКЦИЗЕ НА ЦИГАРЕТЕ
Члан 40а
Члан 40б
Члан 40в
Изузетно од става 1. овог члана динарски износи акциза из члана 40а овог закона неће се усклађивати са годишњим индексом потрошачких цена, уколико у календарској години која претходи години у којој се усклађивање врши, према подацима републичког органа надлежног за послове статистике тај индекс не прелази 2%.
Уколико годишњи индекс потрошачких цена из става 1. овог члана прелази 2%, динарски износи акциза из члана 40а овог закона усклађиваће се за разлику коју чини индекс потрошачких цена у календарској години која претходи години у којој се усклађивање врши умањен за 2%, с тим да ако је износ те разлике исказан са децималним записом тако да је први и други децимални запис мањи од 24, заокруживање децималног записа целог броја се врши на нулу, ако је износ те разлике од 24 до 74, заокруживање се врши на децимални запис 50, а ако је износ те разлике већи од 75, заокруживање се врши на први наредни цели број.
Члан 40г
Члан 40д
Изузетно од става 2. овог члана на производе из става 1. овог члана, који се у целини или делимично састоје од супстанци које нису дуван, али који у погледу других критеријума одговарају тим производима, акциза се обрачунава на основицу коју чини малопродајна цена по килограму дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина, сразмерно проценту садржине дувана у овом производу.
Члан 40ђ
ПРОМЕТ АКЦИЗНИХ ПРОИЗВОДА СА АП КОСОВО И МЕТОХИЈА
ТАРИФНЕ ОЗНАКЕ
ЕЛЕКТРИЧНА ЕНЕРГИЈА
Члан 40з
Члан 40и
Крајњом потрошњом, у смислу става 1. овог члана, сматра се испорука електричне енергије крајњим купцима у Републици Србији, укључујући и потрошњу електричне енергије од стране снабдевача за сопствене потребе, обрачуната на основу очитавања потрошње преко мерних уређаја на местима примопредаје електричне енергије, у складу са законом којим се уређује област енергетике.
Испорученом количином електричне енергије за крајњу потрошњу, у смислу става 1. овог члана, која је извршена крајњим купцима који имају статус купца – произвођача, сматра се утрошена електрична енергија која се обрачунава, односно утврђује у складу са прописима којима се уређује коришћење обновљивих извора енергије.
Члан 40ј
Члан 40к
Основицу за обрачун акцизе на електричну енергију из члана 40и став 1. овог закона чини цена електричне енергије у коју се урачунавају сви трошкови који су директно везани за испоручену електричну енергију, укључујући и трошкове који не зависе од потрошње електричне енергије, као и накнада за подстицај повлашћених произвођача електричне енергије, а у складу са законом којим се уређује област енергетике.
Изузетно од става 1. овог члана, основица за обрачун акцизе на испоручену електричну енергију за крајњу потрошњу из члана 40и став 3. овог закона је износ накнаде за утрошену електричну енергију која се обрачунава, односно утврђује у складу са прописима којима се уређује коришћење обновљивих извора енергије, без акцизе и пореза на додату вредност.
Члан 40л
Утврђивање процењене потрошње електричне енергије из става 3. тачка 2) овог члана врши снабдевач електричном енергијом на основу података оператора дистрибутивног система о процењеним испорученим месечним количинама електричне енергије крајњем купцу према просечној месечној потрошњи електричне енергије тог купца из одговарајућег обрачунског периода претходне године, односно према споразумно утврђеној месечној потрошњи електричне енергије са новим крајњим купцем.
Члан 40љ
Члан 40м
Члан 40н
ПРИРОДНИ ГАС
Члан 40њ
Члан 40о
Крајњом потрошњом, у смислу става 1. овог члана, сматра се испорука природног гаса крајњем кориснику у Републици Србији, укључујући и потрошњу природног гаса од стране снабдевача, односно јавног снабдевача за сопствене потребе, обрачуната на основу очитавања потрошње преко мерних уређаја на местима примопредаје природног гаса, у складу са законом којим се уређује област енергетике.
Члан 40п
Члан 40р
Члан 40с
Обавеза обрачунавања акцизе настаје даном утврђивања потрошње природног гаса на основу података о мерењу испорученог природног гаса и информација добијених од крајњег корисника о планираној употреби испорученог природног гаса, коју обвезник испуњава подношењем аконтационе пореске пријаве из члана 40ћ став 1. овог закона.
Члан 40т
који се користи за производњу електричне енергије, односно за производњу електричне и топлотне енергије у комбинованом процесу производње (когенерација), односно топлотне енергије, као и за сопствену потрошњу, односно одржавање способности производње електричне енергије произвођача електричне енергије;
Члан 40ћ
Обвезник акцизе је дужан да у року за подношење коначне пореске пријаве плати позитивну разлику између укупног износа обавезе утврђеног по коначној пореској пријави и збира износа обавеза утврђених у аконтационим пореским пријавама за одговарајући обрачунски период, а уколико је ова разлика негативна више обрачунату и плаћену акцизу може да користи као порески кредит за наредне обрачунске периоде, односно да захтева повраћај више плаћене акцизе у складу са прописима којима се уређује порески поступак и пореска администрација.
Члан 40у
Члан 40ф
Члан 40х
На компримовани природни гас (тарифне ознаке номенклатуре ЦТ 2711 11 00 00 и 2711 21 00 00) који се компримује за погон превозних средстава, као и на промет компримованог природног гаса који се користи за погон превозних средстава, односно сопствену потрошњу плаћа се акциза у износу од 1.264,61 дин/MWh.
привредно друштво или предузетник који, у складу са законом којим се уређује област енергетике, обавља делатност трговине нафтом, дериватима нафте, биогоривима, биотечностима, компримованим природним гасом, утечњеним природним гасом и водоником, који врши промет компримованог природног гаса, односно које користи компримовани природни гас за сопствену потрошњу;
Члан 40ц
за обвезнике акцизе из члана 40х став 2. тачка 1) овог закона количина испорученог компримованог природног гаса, у складу са прописима којима се уређује област енергетике, без обзира на начин стицања компримованог природног гаса који је прометован (из увоза, куповина од другог лица или самостално компримовање);
за обвезнике акцизе из става 1. тачка 1) овог члана, на основу података са мерног уређаја који се налази на усисном делу гасовода испред уређаја за компримовање природног гаса, у складу са прописима којима се уређује област енергетике, или царинске и друге документације о стицању, као и о производњи компримованог природног гаса који је обвезник акцизе испоручио, односно коју је утрошио за погон сопствених превозних средстава;
Члан 40ч
Члан 40џ
Обвезник акцизе на природни гас из члана 40х став 2. тачка 1) овог закона обрачунава акцизу за укупну количину испорученог компримованог природног гаса у обрачунском периоду, али може остварити умањење обрачунате акцизе уколико:
Обвезник акцизе на природни гас из члана 40х став 2. тачка 3) овог закона обрачунава акцизу за укупну количину компримованог природног гаса у обрачунском периоду, али може остварити умањење обрачунате акцизе уколико компримовани природни гас користи за сопствене потребе за грејање или у индустријске сврхе, о чему сачињава посебан извештај.
Члан 40ш
КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 41.
Члан 41а
Члан 42.
Члан 43.
Члан 44.
Члан 45.
Члан 46.
Члан 46а
не изврши скенирање продукционог, односно збирног кода на појединачном, односно збирном паковању цигарета, односно несагоревајућег дувана, на сваком појединачном месту пријема тих производа, укључујући и место пријема у случају преноса са једног места на друго у оквиру кретања цигарета и несагоревајућег дувана код истог учесника у промету, осим пријема у малопродајни објекат, као и ако не достави податке о скенираним кодовима, као и друге податке у вези са акцизним производима, без одлагања, на систем е-акциза (члан 18а став 6.);
се од стране увозника цигарета и несагоревајућег дувана не обезбеди увезивање продукционог кода из члана 1а тачка 10) овог закона са продукционим кодом иностраног произвођача цигарета и несагоревајућег дувана, ради скенирања и достављања података у вези са акцизним производом на систем е-акциза (члан 18а став 7.);
ПРЕЛАЗНЕ И ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ
Члан 47.
Члан 48.
Члан 49.
Даном почетка примене овог закона престаје да важи Закон о акцизама и порезу на промет („Службени гласник РС”, бр. 43/94, 53/95, 24/96, 52/96, 55/96, 1/97, 60/97, 42/98, 33/99, 48/99, 54/99 и 25/00), у делу којим се уређују акцизе и одредбе члана 1. став 1. тач. 1) – 3) и став 2. тачка 1), чл. 2–7. и чл. 22–26. Закона о обезбеђивању средстава за спровођење социјалног програма Републике Србије („Службени гласник РС”, бр. 44/98 и 48/99).
Члан 50.
Измене и допуне
Одредбе закона о изменама и допунама овог закона које нису унете у пречишћени текст — по правилу прелазне и завршне одредбе сваког од тих закона, наведене уз закон којем припадају.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 73/2001-1
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 135/2004-52
Члан 28.
Последње тромесечно усклађивање износа акциза стопом раста цена на мало за производе из члана 2. тач. 1), 2) и 5) Закона о акцизама („Службени гласник Републике Србије", бр. 22/01, 73/01, 80/02, 43/03, 72/03, 43/04 и 55/04) извршиће се у јануару 2005. године, а прво полугодишње усклађивање по истеку првог полугодишта 2005. године.
Члан 29.
Произвођачи акцизних производа који су, до почетка примене овог закона добили решење о одобравању статуса акцизног складишта дужни су да испуне услове из прописа који ће донети министар надлежан за послове финансија на основу овлашћења из члана 13. овог закона, у року од 90 дана од дана почетка примене тог прописа.
Члан 30.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 46/2005-3
Члан 12.
Изузетно од члана 3. овог закона, Влада Републике Србије, на предлог организације за дуван, утврдиће и објавити у „Службеном гласнику Републике Србије” у року од 15 дана од дана ступања на снагу овог закона, износе најпопуларнијих цена и минималних акциза на цигарете, цигаре, цигарилосе, дуван за пушење и остале дуванске прерађевине за прво полугодиште 2005. године, на основу свих објављених малопродајних цена ових производа у „Службеном гласнику Републике Србије” и података о обиму продаје цигарета, цигара, цигарилоса, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина у 2004. години.
Износи најпопуларнијих цена и минималних акциза из става 1. овог члана примењиваће се од наредног дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије” до утврђивања износа најпопуларнијих цена и минималних акциза на цигарете, цигаре, цигарилосе, дуван за пушење и остале дуванске прерађевине за друго полугодиште 2005. године, сагласно члану 3. овог закона.
Члан 13.
Члан 14.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 61/2007-5
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: "Службени гласник РС", број 5/2009-5
Члан 27.
Право на рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте из члана 39б став 2. Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон и 61/07), који су продати и отпремљени купцима са територије АП Косово и Метохија до дана ступања на снагу овог закона, оствариће се у складу са прописима који су важили до дана ступања на снагу овог закона.
Члан 28.
У 2009. години неће се вршити утврђивање износа најпопуларнијих цена и минималних акциза на дуванске прерађевине сагласно члану 4. овог закона, већ ће се, сагласно члану 10. Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон и 61/07), извршити утврђивање износа најпопуларнијих цена и минималних акциза на дуванске прерађевине за друго полугодиште 2008. године – у јануару 2009. године.
Члан 29.
Члан 30.
Закон о изменама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 31/2009-91
Закон о изменама Закона о акцизама: "Службени гласник РС", број 101/2010-243
Члан 4.
Усклађивање износа акцизе на алкохолна пића из чл. 12. и 12а и на цигаре и цигарилосе из члана 40г Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09 и 31/09), извршиће се у јануару 2011. године стопом раста цена на мало у 2010. години, према подацима републичког органа надлежног за послове статистике.
Члан 5.
Члан 6.
Закон о изменама Закона о акцизама: "Службени гласник РС", број 43/2011-8
Члан 4.
Прво наредно усклађивање динарских износа акцизе на све врсте моторног бензина и све врсте дизел - горива из члана 1. овог закона, извршиће се у јануару 2012. године индексом потрошачких цена, према подацима републичког органа надлежног за послове статистике, за период од првог дана наредног месеца од дана ступања на снагу овог закона до 31. децембра 2011. године.
Прво наредно усклађивање динарских износа акцизе на остале деривате нафте који се добијају од фракција нафте које имају распон дестилације до 380°С и течни нафтни гас за погон моторних возила из члана 9. став 1. тач. 5) и 6) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09 и 101/10), извршиће се у јануару 2012. године индексом потрошачких цена у 2011. години, према подацима републичког органа надлежног за послове статистике.
Члан 5.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: "Службени гласник РС", број 101/2011-262
Члан 11.
Изузетно од члана 2. овог закона, минимална акциза на цигарете од 1. јануара 2012. године до дана почетка примене акта Владе којим ће се утврдити просечна пондерисана малопродајна цена цигарета и минимална акциза на цигарете на основу података о укупној вредности свих цигарета које су пуштене у промет по малопродајним ценама и укупној количини цигарета пуштених у промет у Републици Србији, у првом полугодишту 2012. године, у складу са овим законом, износи 71,00 дин/пак.
Изузетно од одредбе члана 2. овог закона, минимална акциза на дуван за пушење и остале дуванске прерађевине (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) од 1. јануара 2012. године до дана почетка примене акта Владе којим ће се утврдити просечна пондерисана малопродајна цена дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) и минимална акциза на ове дуванске прерађевине на основу података о укупној вредности целокупног дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет по малопродајним ценама и укупној количини дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет у Републици Србији, у првом полугодишту 2012. године, у складу са овим законом, износи и то: за резани дуван 2.100 дин/кг; за дуван за лулу 4.200 дин/кг; за дуван за жвакање 140 дин/кг; за бурмут 5.800 дин/кг.
Прво утврђивање износа просечне пондерисане малопродајне цене и износа минималне акцизе на цигарете, дуван за пушење и остале дуванске прерађевине (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут), у складу са чланом 2. овог закона, извршиће се до 31. јула 2012. године, на основу података о укупној вредности свих цигарета, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет по малопродајним ценама објављеним у „Службеном гласнику Републике Србије” и укупној количини цигарета, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет у Републици Србији, у првом полугодишту 2012. године.
Члан 12.
Члан 13.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 93/2012-17
Члан 26.
Изузетно од члана 10. ст. 4. и 7. Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11 и 101/11), минимална акциза на цигарете од 1. октобра 2012. године до дана ступања на снагу акта Владе којим ће се утврдити просечна пондерисана малопродајна цена цигарета и минимална акциза на цигарете на основу података о укупној вредности свих цигарета које су пуштене у промет по малопродајним ценама и укупној количини цигарета пуштених у промет у Републици Србији, у другом полугодишту 2012. године, износи 76,00 дин/пак.
Прво наредно утврђивање износа просечне пондерисане малопродајне цене и износа минималне акцизе на цигарете извршиће се у јануару 2013. године, на основу података о укупној вредности свих цигарета, пуштених у промет по малопродајним ценама објављеним у „Службеном гласнику Републике Србије” и укупној количини цигарета пуштених у промет у Републици Србији, у другом полугодишту 2012. године.
Члан 27.
Члан 28.
Члан 29.
Купац дизел горива – пољопривредно газдинство уписано у регистар пољопривредних газдинстава у складу са прописима којима се уређује упис и вођење регистра пољопривредних газдинстава, рефакцију плаћене акцизе на дизел гориво за погон трактора набављено у периоду од 1. октобра до 31. децембра 2012. године, остварује у складу са прописима којима се уређују услови за остваривање права на рефакцију плаћене акцизе на дизел гориво, начин и поступак остваривања рефакције, услови за добијање овлашћења за дистрибуцију дизел горива, нормативи потребних количина за погон трактора, као и услови за добијање овлашћења за дистрибуцију дизел горива, нормативи потребних количина дизел горива за погон трактора и услови за остваривање права на рефакцију.
Члан 30.
Лице које је до дана ступања на снагу овог закона набавило деривате нафте из члана 9. став 1. тачка 5) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11 и 101/11), а захтев за рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте из члана 9. став 1. тачка 5) Закона о акцизама поднело до 31. децембра 2012. године, право на рефакцију плаћене акцизе остварују у складу са Правилником о ближим условима, начину и поступку за остваривање права на рефакцију плаћене акцизе на остале деривате нафте из члана 9. став 1. тачка 3) Закона о акцизама који се користе за индустријске сврхе („Службени гласник РС”, број 51/05), под условом да му рок за подношење захтева за рефакцију за те деривате нафте прописан наведеним правилником није истекао до дана ступања на снагу овог закона.
Члан 31.
Правно лице, односно предузетник из члана 6. став 2. тачка 6) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11 и 101/11), дужно је да на дан ступања на снагу овог закона изврши попис затечених залиха течног нафтног гаса и течног нафтног гаса за погон моторних возила и да у року од десет дана од дана извршеног пописа пописне листе достави надлежној организационој јединици Пореске управе.
Члан 32.
Новчаном казном од 100.000 до 1.000.000 динара казниће се за прекршај правно лице из члана 6. став 2. тачка 6) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11 и 101/11), ако на дан ступања на снагу овог закона не изврши попис затечених залиха течног нафтног гаса и течног нафтног гаса за погон моторних возила, ако у року од десет дана од дана извршеног пописа пописне листе не достави надлежној организационој јединици Пореске управе и на затечене залихе течног нафтног гаса за погон моторних возила не обрачуна акцизу приликом продаје крајњем потрошачу и не плати акцизу у законском року.
Члан 33.
Даном ступања на снагу овог закона престаје да важи Одлука о износима просечних пондерисаних малопродајних цена и минималних акциза за дуванске прерађевине („Службени гласник РС”, број 69/12), у делу који се односи на износ просечне пондерисане малопродајне цене цигарета и износ минималне акцизе на цигарете.
Члан 34.
Овај закон ступа на снагу 1. октобра 2012. године, осим одредбе члана 5. став 5. и члана 16. овог закона, у делу који се односи на остваривање права на рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте за пољопривредне сврхе и одредаба чл. 15. и 24. овог закона, које ступају на снагу 1. јануара 2013. године.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 119/2012-7
Члан 12.
течни нафтни гас (тарифне ознаке номенклатуре ЦТ: 2711 12 11 00 до 2711 19 00 00) и остале деривате нафте који се добијају од фракција нафте које имају распон дестилације до 380°С (тарифне ознаке номенклатуре ЦТ: 2710 12 11 00, 2710 12 15 00, 2710 12 21 00, 2710 12 25 00, 2710 12 90 00, 2710 19 11 00, 2710 19 15 00, 2710 19 29 00, 2710 19 31 00, 2710 19 35 00, 2710 19 99 00, 2710 20 90 19 и 2710 20 90 99), који се користе као сировина и енергенти у процесима фракционе дестилације ради даље полимеризације, парног крековања и екстракције бутадиена, као и на производе који се добијају из процеса фракционе дестилације ради даље полимеризације, парног крековања, екстракције бутадиена и производње МТБЕ (Метил Терцијални Бутил Етар);
Члан 12а
Члан 14.
Члан 15.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 47/2013-25
Члан 12.
Правно лице, односно предузетник који на дан ступања на снагу овог закона има затечене произведене, увезене или набављене количине биогорива и биотечности на залихама (у контејнерима, цистернама, резервоарима, магацинима и складиштима) дужно је да на дан ступања на снагу овог закона изврши попис затечених залиха биогорива и биотечности и да најкасније у року од десет дана од дана извршеног пописа пописне листе достави надлежној организационој јединици Пореске управе.
Лица из става 1. овог члана дужна су да надлежној организационој јединици Пореске управе уз пописну листу из става 1. овог члана, доставе и податак о стању залиха биогорива и биотечности по месецима, и то на последњи дан у месецу почев од јануара 2013. године до последњег дана у месецу који претходи месецу у којем је овај закон ступио на снагу.
Од дана ступања на снагу овог закона лица из става 1. овог члана дужна су да надлежној организационој јединици Пореске управе достављају податак о стању залиха биогорива и биотечности на последњи дан у месецу, и то за сваки месец, до утрошка пописаних залиха из става 1. овог члана, најкасније у року од десет дана по истеку календарског месеца.
Члан 13.
Члан 14.
Члан 15.
Члан 16.
Члан 17.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 142/2014-191
Члан 8.
Састављање и подношење обрачуна акцизе за 2014, 2015, 2016. и 2017. годину врши се у складу са Законом о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13 и 68/14 – др. закон).
Члан 9.
Члан 10.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 55/2015-3
Члан 12.
Члан 13.
Члан 14.
Овај закон ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије”, а одредбе члана 11. овог закона, осим одредбе којом се уређује правни основ за доношење подзаконског акта (члан 40н), примењиваће се за потрошњу електричне енергије остварену почев од 1. августа 2015. године.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 103/2015-152
Члан 13.
Dо 31. децембра 2015. године опорезивање алкохолних пића, укључујући и пива, врши се у складу са Законом о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14 и 55/15).
Члан 14.
Произвођач нискоалкохолних пића који на дан 31. децембра 2015. године има произведена нискоалкохолна пића, која садрже више од 1,2% вол алкохола, а највише до 5% вол алкохола, дужан је да са стањем на тај дан изврши попис затечених залиха наведених производа и да пописне листе достави надлежном пореском органу до 15. јануара 2016. године.
Од 1. јануара 2016. године лица из става 1. овог члана дужна су да надлежној организационој јединици Пореске управе достављају податак о стању залиха нискоалкохолних пића пописаних у смислу става 1. овог члана, на последњи дан у месецу, и то за сваки месец, до утрошка тих залиха, најкасније у року од десет дана по истеку календарског месеца.
Члан 15.
На нискоалкохолна пића која садрже више од 1,2% вол алкохола, а највише до 5% вол алкохола, која су до 31. децембра 2015. године унета у царинско подручје Републике, а за које није окончан царински поступак, надлежни царински орган обрачунаће акцизу у складу са одредбама овог закона. Увозник није дужан да наведене производе приликом увоза обележи контролним акцизним маркицама.
Члан 16.
Даном почетка примене овог закона престају да важе Усклађени динарски износи акциза из члана 9. став 1. тачка 7) алинеја трећа, члана 9. став 5, чл. 12, 12а, 14, члана 40а став 1. тачка 5) и члана 40г Закона о акцизама годишњим индексом потрошачких цена у 2014. години („Службени гласник РС”, број 4/15), у делу који се односи на износе акциза на алкохолна пића, укључујући и пиво, као и у делу који се односи на динарске износе до којих се умањује плаћена акциза на деривате нафте, и то за гасна уља која се користе као моторно гориво за транспортне сврхе за превоз лица и ствари, односно за грејање и на течни нафтни гас који се користи као моторно гориво за транспортне сврхе за превоз лица и ствари, односно за грејање.
Члан 17.
Прво наредно усклађивање динарских износа акцизе на деривате нафте, биогорива и биотечности из члана 9. став 1. тач. 1), 4), 6) и 7), као и динарски износи до којих се умањује плаћена акциза на деривате нафте, биогорива и биотечности из члана 9. став 5. тачка 1) подтач. (5) и (6), тачка 2), тачка 3) подтачка (3), тач. 4), 5) и 6) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14 и 55/15), извршиће се у јануару 2016. године индексом потрошачких цена у 2015. години.
Прво наредно усклађивање динарских износа акцизе на безоловни бензин, гасна уља и течни нафтни гас, као и динарски износи до којих се умањује плаћена акциза на деривате нафте, и то за гасна уља која се користе као моторно гориво за транспортне сврхе за превоз лица и ствари, односно за грејање и на течни нафтни гас који се користи као моторно гориво за транспортне сврхе за превоз лица и ствари, односно за грејање, прописани овим законом извршиће се у јануару 2017. године индексом потрошачких цена у 2016. години.
Члан 18.
Лице које је до дана почетка примене овог закона набавило деривате нафте из члана 9. став 1. тачка 3) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14 и 55/15), право на рефакцију плаћене акцизе на те деривате нафте, који се користе као моторно гориво за погон бродова за превоз терета у унутрашњем речном саобраћају, остварује у складу са Правилником о ближим условима, начину и поступку за остваривање права на рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте, биогорива и биотечности из члана 9. став 1. тач. 3), 5) и 7) Закона о акцизама, који се користе за транспортне сврхе, за превоз терета у унутрашњем речном саобраћају и за грејање („Службени гласник РС”, бр. 112/12, 38/13 и 93/13).
Члан 19.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 108/2016-10
Члан 18.
Просечна пондерисана малопродајна цена цигарета, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина за 2017. годину, израчунава се стављањем у однос укупне вредности свих цигарета и целокупног дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет по малопродајним ценама објављеним у „Службеном гласнику Републике Србије”, са укупном количином цигарета, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет у Републици Србији у периоду од 1. јула до 31. децембра 2016. године.
Члан 19.
Прво утврђивање износа просечне пондерисане малопродајне цене и износа минималне акцизе на цигарете, дуван за пушење и остале дуванске прерађевине (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут), у складу са чланом 3. овог закона, извршиће се до 15. фебруара 2018. године, на основу података о укупној вредности свих цигарета, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет по малопродајним ценама објављеним у „Службеном гласнику Републике Србије” и укупној количини цигарета, дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет у Републици Србији, у периоду од 1. јануара до 31. децембра 2017. године.
Члан 20.
Члан 24.
Dо 31. децембра 2017. године обрачунавање акцизе на кафу врши се у складу са Законом о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15 и 103/15).
Члан 25.
Лице које се на дан 31. децембра 2017. године бави прерадом, пржењем, паковањем, као и другим са њима повезаним радњама које се врше у сврху производње кафе, дужно је да са стањем на тај дан изврши попис затечених залиха кафе и да пописне листе достави надлежном пореском органу у року од 15 дана од дана извршеног пописа.
Од 1. јануара 2018. године лице из става 1. овог члана дужно је да надлежној организационој јединици пореске управе доставља податак о стању залиха кафе на последњи дан у месецу, и то за сваки месец, до утрошка пописаних залиха из става 1. овог члана, најкасније у року од десет дана по истеку календарског месеца.
Члан 26.
Члан 27.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 153/2020-35
Закон о измени Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 53/2021-3
Члан 2.
Даном ступања на снагу овог закона престају да важе Усклађени динарски износи акциза из члана 9. став 1. тачка 1), тачка 2) алинеја трећа, тачка 3) алинеја четврта, тачка 4), тачка 5) алинеја четврта, тачка 6) и тачка 7) алинеја трећа, члана 9. став 5. тачка 1) подтачка (1) алинеја трећа, подтачка (4) алинеја прва, подтач. (5) и (6), тачка 2), тачка 3) подтачка (1) алинеја трећа, подтачка (2) алинеја прва, подтачка (3), тач. 4), 5) и 6), члана 12а, члана 14. и члана 40г Закона о акцизама годишњим индексом потрошачких цена у 2020. години („Службени гласник РС”, број 11/21), у делу који се односи на износе акциза на алкохолна пића, и то на ракије од воћа, грожђа, вина и друге воћне ракије са додатком екстракта биља, делова биља или пољопривредних производа, ракије од житарица и осталих пољопривредних сировина и остала јака алкохолна пића.
Члан 3.
Алкохолна пића из члана 12а став 1. тач. 1)–3) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18 и 153/20), која су стављена у промет пре ступања на снагу овог закона, а обележена су контролним акцизним маркицама у складу са Уредбом о изгледу контролне акцизне маркице, врсти података на маркици и начину и поступку одобравања и издавања маркица, вођења евиденција о одобреним и издатим маркицама и обележавања цигарета, алкохолних пића и кафе („Службени гласник РС”, бр. 137/04, 11/05, 29/05, 56/05, 75/05, 88/05, 108/06, 83/11, 113/15, 9/17 и 108/17), могу бити у промету до истека залиха.
Алкохолна пића из члана 12а став 1. тач. 1)–3) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18 и 153/20), за која су преузете контролне ацкизне маркице пре ступања на снагу овог закона обележавају се контролним акцизним маркицама у складу са Уредбом о изгледу контролне акцизне маркице, врсти података на маркици и начину и поступку одобравања и издавања маркица, вођења евиденција о одобреним и издатим маркицама и обележавања цигарета, алкохолних пића и кафе.
Почев од дана ступања на снагу овог закона, јака алкохолна пића из члана 1. овог закона, до доношења прописа којим ће се уредити њихово обележавање, обележавају се у складу са Уредбом о изгледу контролне акцизне маркице, врсти података на маркици и начину и поступку одобравања и издавања маркица, вођења евиденција о одобреним и издатим маркицама и обележавања цигарета, алкохолних пића и кафе.
Члан 4.
Прописи из члана 18. став 5, члана 30. став 3. и члана 34. Закона о акцизма („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18 и 153/20), ускладиће се са одредбама овог закона у року од девет месеци.
Dо доношења прописа из става 1. овог члана, примењиваће се прописи који су донети на основу Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18 и 153/20).
Члан 5.
Произвођач јаких алкохолних пића из члана 1. овог закона, који на дан ступања на снагу овог закона има произведена алкохолна пића из члана 12а став 1. тач. 1)–3) Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18 и 153/20), дужан је да са стањем на тај дан изврши попис затечених залиха наведених производа и да пописне листе достави надлежном пореском органу у року од 15 дана од дана ступања на снагу овог закона.
Члан 6.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 75/2023-223
Члан 20.
Члан 21.
Изузетно од члана 10. став 9. Закона о акцизама, минимална акциза на цигарете, од 1. октобра 2023. године до дана почетка примене акта Владе којим ће се утврдити просечна пондерисана малопродајна цена цигарета и минимална акциза на цигарете, износи 202,13 дин/пак, а на основу података о укупној вредности свих цигарета које су пуштене у промет по малопродајним ценама и укупној количини цигарета пуштених у промет у Републици Србији у 2022. години.
Изузетно од члана 10. став 9. Закона о акцизама, минимална акциза на дуван за пушење и остале дуванске прерађевине (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут), од 1. октобра 2023. године до дана почетка примене акта Владе којим ће се утврдити просечна пондерисана малопродајна цена дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) и минимална акциза на ове дуванске прерађевине, износи, и то: за резани дуван 7.074,55 дин/кг; за дуван за лулу 7.074,55 дин/кг; за дуван за жвакање 22.360,00 дин/кг; за бурмут 7.074,55 дин/кг, а на основу података о укупној вредности целокупног дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет по малопродајним ценама и укупној количини дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет у Републици Србији у 2022. години.
Члан 22.
Пољопривредно газдинство и физичко лице – носилац породичног пољопривредног газдинства које је уписано у регистар пољопривредних газдинстава, право на рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте које се као моторно гориво користи у пољопривредне сврхе из члана 13. овог закона, остварује за моторно гориво (гасна уља и биогорива) набављено почев од 1. јануара 2024. године.
Члан 23.
Члан 24.
Подзаконски акт којим се прописује изглед контролне акцизне маркице, контролне акцизне маркице са QR кодом, врста података на маркици, начин и поступак одобравања и издавања маркица, вођења евиденције о одобреним и издатим маркицама и обележавања акцизних производа, као и врсту појединачног паковања кафе за крајњу потрошњу које ће се обележавати контролном акцизном маркицом, у складу са чланом 9. овог закона, донеће се у року од девет месеци од дана ступања на снагу овог закона.
Dо почетка примене акта из става 1. овог закона примењиваће се Уредба о изгледу контролне акцизне маркице, врсти података на маркици и начину и поступку одобравања и издавања маркица, вођења евиденција о одобреним и издатим маркицама и обележавања цигарета, алкохолних пића и кафе („Службени гласник РС”, бр. 137/04, 11/05, 29/05, 56/05, 75/05, 88/05, 108/06, 83/11, 113/15, 9/17 и 108/17).
Подзаконски акт из члана 10. овог закона којим се прописују техничке и функционалне карактеристике уређаја за скенирање QR кодова на контролним акцизним маркицама, начин и поступак скенирања QR кода на контролној акцизној маркици, садржина и врста додатних информација које се уносе приликом првог скенирања, донеће се у року од девет месеци од дана ступања на снагу овог закона.
Подзаконски акт из члана 10. овог закона којим се прописују услови, начин и поступак за регистрацију корисника система е-акциза, садржина и начин преузимања података из других регистара који се воде код надлежних органа, као и података у вези са акцизним производима, обвезницима акцизе и учесницима у промету, поступак за управљање пословним процесима система е-акциза и размену података и информација између корисника система е-акцизе у вези са акцизним производима, као и за евидентирање, чување и обраду података у вези са кретањем акцизних производа, донеће се у року од девет месеци од дана ступања на снагу овог закона.
Подзаконски акт из члана 13. овог закона којим се прописују услови, начин и поступак за остваривање права на рефакцију плаћене акцизе на моторно гориво које се користи за пољопривредне сврхе, нормативе количина потребних за обраду уписаног обрадивог пољопривредног земљишта, образац захтева за остваривање права на рефакцију плаћене акцизе на моторно гориво које се користи за пољопривредне сврхе, као и садржину и начин вођења евиденције о лицима којима је одобрена рефакција плаћене акцизе и о износу акцизе за који је извршена рефакција, донеће се у року од 90 дана од дана ступања на снагу овог закона.
Члан 25.
Закон о изменама и допунама Закона о акцизама: „Службени гласник РС“, број 94/2024-276
Члан 14.
Изузетно од члана 10. став 9. Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 и 75/23) и члана 21. став 1. Закона о изменама и допунама Закона о акцизама („Службени гласник РС”, број 75/23), минимална акциза на цигарете од дана ступања на снагу овог закона до дана почетка примене акта Владе којим ће се утврдити просечна пондерисана малопродајна цена цигарета и минимална акциза на цигарете износи 218,34 дин/пак, а на основу података о укупној вредности свих цигарета које су пуштене у промет по малопродајним ценама и укупној количини цигарета пуштених у промет у Републици Србији у 2023. години.
Изузетно од члана 10. став 9. Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 и 75/23) и члана 21. став 2. Закона о изменама и допунама Закона о акцизама („Службени гласник РС”, број 75/23), минимална акциза на дуван за пушење и остале дуванске прерађевине (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут), од дана ступања на снагу овог закона до дана почетка примене акта Владе којим ће се утврдити просечна пондерисана малопродајна цена дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) и минимална акциза на ове дуванске прерађевине износи, и то: за резани дуван 7.641,90 дин/кг; за дуван за лулу 7.641,90 дин/кг; за дуван за жвакање 22.360,00 дин/кг; за бурмут 7.074,55 дин/кг, а на основу података о укупној вредности целокупног дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет по малопродајним ценама и укупној количини дувана за пушење и осталих дуванских прерађевина (резани дуван, дуван за лулу, дуван за жвакање и бурмут) пуштених у промет у Републици Србији у 2023. години.
Члан 16.
Обавеза скенирања продукционог, односно збирног кода на појединачном, односно збирном паковању цигарета, односно несагоревајућег дувана од стране обвезника акциза, односно других учесника у промету и слања података систему е-акциза у складу са одредбама овог закона из члана 8. овог закона почиње од 1. октобра 2025. године.
Одредбе чл. 40њ до 40у Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 и 75/23) примењиваће се од дана приступања Републике Србије Европској унији.
Члан 17.
Привредно друштво или предузетник из члана 12. овог закона који на дан ступања на снагу овог закона компримује природни гас, односно компримовани природни гас ставља у промет, дужан је да мерни уређај из члана 12. овог закона угради најкасније у року од годину дана од дана ступања на снагу овог закона.
Члан 18.
Пореска пријава из члана 24. Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 и 75/23) у којој је исказан обрачун акцизе за децембар 2025. године подноси се у складу са Законом о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 и 75/23).
Члан 19.
Прво наредно усклађивање износа до којег се умањује плаћена акциза на моторно гориво које се користи за транспортне сврхе за превоз путника и терета у друмском саобраћају из члана 3. овог закона и износа акцизе на компримовани природни гас из члана 12. овог закона извршиће се у складу са одредбом члана 17. став 1. Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 и 75/23).
Члан 20.
Лице које обавља превоз путника и терета у складу са прописима којима се уређује друмски превоз путника и терета, право на умањење износа плаћене акцизе на деривате нафте и биогорива које се као моторно гориво користи за транспортне сврхе у висини утврђеној чланом 3. овог закона, остварује за моторно гориво (гасна уља, течни нафтни гас и биогорива) које набавља почев од 1. јула 2025. године.
Члан 21.
Подзаконски акти из чл. 18, 18б и 34. Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 и 75/23), ускладиће се са овим законом у року од 90 дана од дана ступања на снагу овог закона, а подзаконски акт из члана 39а Закона о акцизама („Службени гласник РС”, бр. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 – др. закон, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 – др. закон, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 – др. закон, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 и 75/23), ускладиће се са овим законом у року од 60 дана од дана ступања на снагу овог закона.